5-7 клас АЛГОРИТМ ОПИСУ ПРЕДМЕТІВ | |
1. Що це за предмет? | Літак |
2. З якого матеріалу виготовлений? | З алюмінію |
3. З яких частин він складається? | З кабіни, крил, хвоста |
4. Який розмір, колір або форма предмету? | Великого розміру, сріблястого кольору |
5. Для чого предмет використовувався/використовується? | Для перевозки людей та вантажу |
6. Які ознаки є суттєвими? | Літає |
7. Які предмети мають такі ж суттєві ознаки? | Гелікоптери, дельтаплани, дирижаблі тощо |
8. Які ознаки відрізняють предмет від однорідних з ним? | Наявність крил, швидкість |
9.Дайте визначення предмету, вказавши групу, до якої предмет належить, і відмінні ознаки, які дають змогу його впізнати серед подібних йому предметів. | Літак – це швидкісний літальний апарат з крилами, виготовлений з алюмінію сріблястого кольору, призначений для перевезення людей та вантажу |
5-7 клас АЛГОРИТМ ОПИСУ МІСЦЯ РОЗТАШУВАННЯ ІСТОРИКО-ГЕОГРАФІЧНОГО ОБ’ЄКТА | |
Дія | Приклад |
1. Назвіть частину світу, в якій об’єкт розташований | Стародавній Єгипет розташований в Африці |
2. Укажіть, де саме об’єкт розташований | У північно-східній Африці |
3. Визначте найголовніші водні артерії | Середземне та Червоне море, р. Ніл |
4. Назвіть країни, з якими межує об’єкт | Нубія (на півночі), Палестина (на півдні), пустеля (на заході та сході) |
5-7 клас АЛГОРИТМ ВИВЧЕННЯ ПОВСЯКДЕННОГО ЖИТТЯ ЛЮДИНИ |
1. Вплив навколишнього середовища на спосіб життя людини 2. Житло, побут, їжа, одяг людини, використання технічних засобів 3. Способи зв’язку між людьми, містами, державами. 4. Уявлення про світ, традиції, звичаї, обряди, свята. 5. Рівень освіти, можливість здобути освіту. 6. Вплив релігії на життя людини. 7. Особливості правил поведінки (етикету). 8. Наявність спільних і відмінних рис з життям людини нашого часу. |
5-8 клас АЛГОРИТМ ВИВЧЕННЯ РОЗВИТКУ ГОСПОДАРСТВА |
1. Якими були основні заняття людей? 2. Які предмети праці використовували люди? 3. Які були підприємства (розмір, приналежність, хто працював)? 4. Де вони були розташовані? Чому саме там? 5. З якою метою велося виробництво (для власного споживання чи продажу)? |
5-8 клас АЛГОРИТМ ОПИСУ СЕЛЯНСЬКИХ ПОВСТАНЬ |
1. Назва повстання. 2. Побудова розповіді про повстання за планом:
|
5-8 клас АЛГОРИТМ ОПИСУ ВІЙН |
1. Назва війни. 2. Побудова розповіді про повстання за планом:
|
5-8 клас АЛГОРИТМ ХАРАКТЕРИСТИКИ ІСТОРИЧНОЇ ОСОБИ | |
1. | Про кого йде мова? Ким була ця історична особа? |
2. | Чому цю людину вважають історичною особою? Яким на ваш погляд є основний результат її діяльності? |
3. | Якими засобами ця особа досягла своєї мети? Чи схвалюєте ви їх? |
4. | Які риси характеру допомагали, а які заважали в житті особи? |
5. | Як результати діяльності історичної особи вплинули на життя інших людей? Чого більше – позитивного чи негативного – ви вбачаєте в результатах життєдіяльності історичної особи? |
5-8 клас АЛГОРИТМ АНАЛІЗУ ІСТОРИЧНОГО ДОКУМЕНТУ | |
1. | Як називається документ? |
2. | Що це за документ (закон, лист, розписка тощо)? |
3. | Хто автор цього документу (ім’я, посада, соціальний стан)? |
4. | Де, коли, за яких обставин було написано документ? |
5. | Для кого і для чого призначений документ? |
6. | Які характерні особливості історичного періоду висвітлюються в документі? |
7. | Що нового ви дізнались з історичного документу? |
5-8 клас АЛГОРИТМ РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ХРОНОЛОГІЧНИХ ЗАДАЧ |
1. Накресліть «лінію часу» – пряму лінію, поділену рискою на певні відрізки, що визначають час до нашої ери і час нашої ери. |
2. На початку лінії поставте більшу риску (початок відліку), а наприкінці – стрілку (символізує рух часу, який продовжується). |
3. Для орієнтації в часі поставте на лінії риску і надпишіть над нею теперішній рік. |
4. Під лінією часу запишіть умову задачі та відмітьте роки з умови задачі на лінії. |
5. Поряд з лінією часу виконайте обчислення і запишіть стислу відповідь. |
Приклад: Що було раніше і на скільки – 10 рік до н.е. чи 10 рік н.е. ? Рішення: 10 + 10 = 20 Відповідь: 10 рік до н.е. був раніше 10 року н.е. на 10 років. |
5-8 клас АЛГОРИТМ СКЛАДАННЯ ПРОСТОГО ПЛАНУ | |
1. Уважно прочитайте текст, визначте основну думку. | Вимоги до плану |
2. Поділіть текст на самостійні смислові частини (абзаци), виділіть їх головну думку і сформулюйте назви частин. | 1. План складається в довільній формі за допомогою питальних чи розповідних речень або у змішаному вигляді. 2. Формулювання мають бути лаконічними і чіткими. 3. Пункти плану не повинні дублювати один одного. |
3. Запишіть в зошит назви частин як пункти плану. | |
4. Спробуйте переказати текст, керуючись складеним планом. | |
*В складному плані сформульовані пункти розбиваються на підпункти |
7-12 клас АЛГОРИТМ ОПИСУ АРХІТЕКТУРНОЇ ПАМ’ЯТКИ | |
Критерії | Приклад |
1. Назва | Тадж-Махал |
2. Вид | Мавзолей |
3. Призначення | Поховальна споруда для Мумтаз-Махал – цариці Індії |
4. Час створення | 1632-1650 р.р. |
5. Місце будування | Місто Агра |
6. Держава | Імперія Великих Моголів |
7. Замовник або ініціатор будування | Правитель Шах-Джахан |
8. Автор (архітектор) | Колектив архітекторів на чолі з Устадом Іса Еффенді |
9. Матеріал для будівництва | Білий та чорний мармур, червоний пісковик і коштовне каміння |
10. Основні компоненти споруди | Платформа, п’єдестал, мінарети, арки, лоджії, купол, барабан, фасади |
11. Споруда поодинока чи збудована в ансамблі? | Мавзолей збудовано в ансамблі з іншими спорудами |
12. Види мистецтва, які застосовувались під час будівництва | Архітектура, живопис, мозаїка, , ювелірна справа, кам’яне різьблення, садово-паркове мистецтво |
13. Значення пам’ятки архітектури для світової історії та культури | Тадж-Махал – шедевр світової культури |
14. Особисті враження |
9-12 клас АЛГОРИТМ ХАРАКТЕРИСТИКИ ІСТОРИЧНОЇ ОСОБИ | |
1. Ознайомлення з особистістю |
|
2. Характеристика життєдіяльності |
|
3. Підсумки та значення діяльності особи, її оцінка свідками подій, сучасними істориками, самими учнями. |
9-12 клас АЛГОРИТМ СКЛАДАННЯ ТЕЗ (Тези – стислий виклад основних положень тексту, яким притаманна завершеність, категоричність, чітка послідовність) | ||
1. | Поділіть текст на змістові блоки, встановіть, чим вони взаємопов’язані. | |
2. | Поставте запитання до кожного блоку з метою виділення основних положень. | |
3. | Сформулюйте і запишіть чіткі відповіді на поставлені вами запитання. Намагайтесь використовувати слова, які несуть у собі найбільше смислове навантаження. | |
4. | Спробуйте за допомогою складених тез передати зміст тексту. | |
Види тез | ||
Цитатні | Відбір авторських тез із тексту | |
Вільні | Основні положення тексту формулюються своїми словами | |
Змішані | Цитати і вільний виклад авторської думки чергуються | |
Прості | Тези окреслюють головну думку частини тексту у вигляді ствердження або заперечення будь-чого | |
Складні | Тези, окрім ствердження або заперечення якоїсь думки, містять ще й її доведення | |
9-12 клас АЛГОРИТМ СКЛАДАННЯ КОНСПЕКТУ (Конспект – короткий письмовий виклад змісту книги, статті, лекції) | ||
1. | Запишіть на першій сторінці паспортні дані джерела, над яким працюєте | |
2. | Уважно прочитайте текст, супроводжуючи читання підкресленням олівцем незрозумілих місць, незнайомих слів, нових імен, дат | |
3. | Складіть простий детальний план (послідовний перелік основних думок автора) | |
4. | Під час повторного читання пунктів плану запишіть, як автор доводить основні думки виділених вами логічно-смислових частин | |
5. | На полях помічайте значення нових слів, понять, а також записуйте власні думки, коментарі, оцінки прочитаного | |
6. | Цитуйте лише те, на що можна буде посилатися як на авторитетний виклад думки | |
7. | Під час конспектування тексту великого розміру на полях вказуйте сторінки книги, які конспектуєте | |
Типи конспектів | ||
Плановий | Стислий (у формі плану) переказ прочитаного; короткий, простий і чіткий за формою | |
Текстуальний | Створений з уривків оригіналу – цитат; джерело дослівних висловлювань автора | |
Тематичний | Дає більш-менш вичерпну відповідь на поставлене запитання конкретної теми за умови використання декількох джерел | |
9-12 клас АЛГОРИТМ АНАЛІЗУ ФОТОГРАФІЙ | ||
І. Опис | Докладно опишіть те, що ви бачите на знімку:
| |
ІІ. Інтерпретація | 1. Первинна
| 2. Вторинна (історична)
|
9-12 клас АЛГОРИТМ АНАЛІЗУ КАРИКАТУРИ |
І. Опис |
Докладно опишіть те, що зображено на карикатурі:
|
ІІ. Інтерпретація |
Надайте розгорнуті відповіді на запитання.
|
9-12 клас АЛГОРИТМ АНАЛІЗУ ВІДЕОМАТЕРІАЛУ | |
І. Опис | Докладно опишіть те, що ви побачили, звертаючи увагу на деталі:
|
ІІ. Інтерпретація |
|
ІІІ. Висновки й узагальнення. |
|
9-12 клас АЛГОРИТМ АНАЛІЗУ РЕКЛАМИ |
І. Опис |
|
ІІ. Інтерпретація |
Первинна
|
9-12 клас АЛГОРИТМ ІСТОРИКО-ГЕОГРАФІЧНОГО ОПИСУ ДЕРЖАВИ | |
1. Повна назва держави | Греція – Грецька Республіка |
2. Географічне положення | Держава розташована в південній Європі, на Балканському півострові та островах у східній частині Середземного моря |
3. Розмір території | 131.9 тис. кв. км |
4. Рельєф | Приблизно 2/3 території – середньої висоти гори і плоскогір’я |
5. Клімат, кількість опадів | Субтропічний, середня температура січня +9°С, липня +27°С; 400-700 мм на рівнинах, 1500мм – у горах |
6. Кількість населення/основна національність | 9,8 млн./95% греки |
7. Офіційна мова, релігія, національна валюта | Грецька, православне християнство, євро |
8. Столиця | Афіни |
9. Глава держави | Президент |
10.Вищий законодавчий орган влади | Однопалатний парламент |
9-12 клас ЯК БРАТИ ІНТЕРВ’Ю |
1. Встановіть контакт з людиною, яка може вам дати інтерв’ю, коротко та чітко пояснивши їй, для чого і який саме вам потрібен матеріал. Не рекомендується робити це по телефону. |
2. На початку зустрічі запишіть анкетні дані співрозмовника (якщо він бажає залишитися невідомим, можете цього не робити). |
3. Основні запитання підготуйте заздалегідь. |
4. Уважно прослухайте інформацію. Не перебивайте співрозмовника, записуйте всі матеріали на диктофон, відеокамеру тощо. |
5. Якщо ваші переконання не збігаються з думкою людини, яка дає вам інтерв’ю, не намагайтесь перевиховувати чи повчати її. |
6. Потурбуйтеся про збереження конфіденційності інформації. |
7. Опитуючи людину, попросіть назвати й інших очевидців, які б могли розповісти про події, що вас цікавлять. |
8. Не забудьте подякувати за розмову. |
Коментарi