Планування роботи школи

Планування роботи школи здійснюється відповідно до навчальних програм, нормативно-правових актів органів управління освітою.

Відповідно до названої Інструкції у загальноосвітніх навчальних закладах І-ІІІ ступенів встановлюється така система планування:
1.Перспективне прогнозування розвитку матеріально-технічної бази, кадрового забезпечення та навчально-виховного процесу загальноосвітнього навчального закладу. (Програма розвитку навчального закладу)
2. План роботи школи на навчальний рік.
3. Розклад уроків. 4. Графіки роботи секцій, гуртків. 5.Календарне планування навчального матеріалу. 6. Поурочний план. 7. Особисте тижневе планування роботи керівників школи.

8. Плани навчально-виховної роботи вчителя.
9. План роботи методичного об'єднання.
10. План роботи класного керівника, вихователя.
11. План роботи шкільної бібліотеки.
12. Плани роботи шкільного гуртка, спортивної секції.

Плани роботи класних керівників, вихователів, бібліотекарів, методичних об’єднань, гуртків, секцій складаються на період, визначений педагогічним колективом,у довільній формі і узгоджується з заступником директора з навчально-виховної роботи.

Перспективне прогнозування розвитку матеріально-технічної бази, кадрового забезпечення та навчально-виховного процесу загальноосвітнього навчального закладу

Найбільш оптимальним строком для перспективного прогнозування вважається 5 років, оскільки цей термін передбачений окремими нормативними документами, зокрема "Типовим положенням про атестацію педагогічних працівників України".
Перспективне прогнозування не може бути єдиним за формою і змістом для всіх шкіл. У ньому повинні враховуватись місцеві умови і особливості кожної школи.

Розроблення робочих навчальних планів

Робочі навчальні плани розробляються загальноосвітніми навчальними закладами щорічно на основі Типових навчальних планів і затверджуються відповідним органом управління освітою. Робочі навчальні плани містять пояснювальну записку та таблиці розподілу навчального часу між навчальними предметами. На титульній сторінці також зазначається навчальний рік, для якого розроблено плани.

У пояснювальні записці слід вказати:

  • тип навчального закладу, кількість класів та учнів, що навчаються;
  • Типові навчальні плани, за якими розробляються робочі навчальні плани, для початкової, основної та старшої школи із зазначенням наказу Міністерства, яким вони затверджені, включаючи номери додатків;
  • за потреби (для спеціалізованих шкіл, гімназій, ліцеїв, колегіумів, шкіл (класів) з поглибленим вивченням окремих предметів) - обґрунтування перерозподілу навчального часу між предметами, передбаченого Типовими навчальними планами;
  • інформацію про реалізацію варіативної складової навчальних планів;
  • особливості організації навчального процесу.

Таблиці розподілу навчального часу розробляються для початкової, основної та старшої школи на окремих аркушах.

Для закладів, які працюють в режимі "повного дня", окремо додаються таблиці розподілу навчального часу, передбаченого на додаткове опрацювання навчальних дисциплін у другій половині дня. Звертаємо увагу на те, що кількість часу для додаткового опрацювання визначена для кожного класу ДСанПіН 5.5.2.008-01 і не повинна перевищувати: для 1 класу – 0 год.; 2 класу - 45 хв.; 3 класу - 1 години 10 хв.; 4 класу - 1 год. 30 хв.; для 5-6 класів - 2,5 години; для 7-9 класів - 3 години; для 10-11 класів - 4 години на день.

Річний план роботи

Основним документом у плануванні роботи школи є річний план роботи. Він складається за участю педагогічного колективу, громадських організацій, відображає найголовніші питання діяльності школи, в обов’язковому порядку обговорюється педагогічною радою. До плану роботи школи ставиться ряд вимог: план повинен відображати місію, мету навчального закладу, завдання, які стоять перед школою у конкретному навчальному році, в обов’язковому порядку обговорюється педрадою. Поставлені завдання мають реалізовуватися конкретними заходами з удосконалення навчально-виховного процесу, управлінню школою в цілому та окремими її підрозділами. У вступі до плану необхідно передбачити аналіз роботи школи за минулий навчальний рік, цільова установка в здійсненні контролю повинна мати прямий зв'язок із загальними завданнями школи, які також сформульовані у вступі.

Розклад уроків

Відповідно до Державних санітарних правил і норм 5.5.2.008-01 (від 14.08.2001 р. № 63) розклад уроків повинен враховувати оптимальне співвідношення навчального навантаження протягом тижня, а також правильне чергування упродовж дня і тижня предметів природничо-математичного і гуманітарного циклів з уроками музики, образотворчого мистецтва, трудового навчання та основ здоров'я і фізичної культури.

При складанні розкладу уроків необхідно враховувати динаміку розумової працездатності учнів протягом тижня.

Для цього пропонуємо використовувати методику, розроблену Н.П. Гребняком і В.В. Машиністовим (1993 р.). За цією методикою кожний навчальний предмет має різний бал складності:

Предмет Ступінь важкості
Геометрія 6
Алгебра 5,5
Іноземна мова 5,4
Хімія 5,3
Фізика 5,2
Біологія 3,6
Українська мова 3,5
Українська література 1,7
Історія 1,7

При правильно складеному розкладі уроків найбільша кількість балів за день по сумі усіх предметів повинна припадати на вівторок і (або) середу.

Режим роботи загальноосвітнього навчального закладу визначається ним на основі нормативно-правових актів та за погодженням з територіальними установами державної санітарно-епідеміологічної служби. Допустима сумарна кількість годин (уроків) тижневого навантаження учнів наводиться в таблиці

Класи Допустима сумарна кількість годин інваріантної і варіативної частин навчального плану (уроків)
5-ти денний навчальний тиждень 6-ти денний навчальний тиждень
1 20,0 22,5
2 22,0 23,0
3 23,0 24,0
4 23,0 24,0
5 28,0 30,0
6 31,0 32,0
7 32,0 34,0
8 33,0 35,0
9 33,0 36,0
10-12 33,0 36,0

Початок занять у загальноосвітніх навчальних закладах повинен бути не раніше 8 години.

Факультативні заняття, роботу гуртків, секцій, позакласні заходи тощо слід планувати у дні з найменшою кількістю уроків з обов’язковою перервою після основних занять.


Особисте тижневе планування роботи керівників школи

Директор школи, його заступники з навчально-виховної та виховної роботи відповідно до річного плану роботи школи складають тижневі плани довільної форми, які мають сприяти чіткій і цілеспрямованій їх діяльності.
Тижневий план складається в кінці чи на початку тижня після аналізу роботи школи. План обговорюється на нараді при директорі. В ньому відмічається, що було виконано, а що залишилось не вирішеним.


Плани навчально-виховної роботи вчителя

Календарне планування навчального матеріалу здійснюється вчителем згідно із навчальними програмами. На основі календарних планів вчителі розробляють поурочні плани, структура і форма яких визначаються ними самостійно.
Поурочний план може бути складений у вигляді конспекту, тез, таблиць тощо.

Типові помилки при плануванні роботи

1.Відсутня система в річному плані роботи, тобто проводиться неякісний аналіз; поставлені задачі не випливають з аналізу; внутрішньошкільний контроль не випливає з поставлених задач, він існує сам по собі, не допомагає в рішенні поставленої на рік задачі або задач, часто є одноразовим; не визначена конкретна система заходів для виконання задач.

2.План не представляє собою єдиного логічного та стилістичного цілого.

3.Аналіз не будується на принципі реального звіту про те, що планувала школа та що вона зробила.

4.У плані записується велика кількість задач, які педагогічний колектив не може виконати протягом навчального року.

5.Відсутні конкретні задачі для кожної ланки управління або самоврядування для рішення загальної задачі.

6.Перевантаженість планів матеріалами, які не вносяться до плану роботи школи (розподіл обов’язків між членами шкільної адміністрації, план тематики профспілкових зборів, нарад при директорі, план роботи батьківського комітету, педагогічного лекторію). Ці питання не затверджуються педрадою й тому доцільно їх зробити як додатки до плану

7.До плану не можуть входити плани роботи м/о учителів, класних керівників, вихователів груп продовженого дня, оскільки вони обговорюються на засіданнях відповідних об’єднань учителів, затверджуються одним з адміністраторів школи і до плану роботи школи не входять

8.До річного плану роботи школи також не вносяться будь-які методичні поради-рекомендації

Кiлькiсть переглядiв: 3143

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.